BEZKONFLIKTOWA
UMOWA Z KLIENTEM

Jak uniknąć pułapek i nie dać się oszukać przez zleceniodawcę?


Kurs wideo/online z prawa autorskiego z prawnikami.


Czas nagrania lekcji wideo: 4 godziny
Rozpoczęcie kursu: cały rok, w momencie zapisu.
Format: MP4. System: Windows, Mac, Linux. Rozdzielczość obrazu : 1280x720px.
Dyplom ukończenia: Nie

Stopień trudności:



kurs video photoshop elements

Chcesz mieć święty spokój?

Zajmujesz się fotografią zarobkowo, masz na koncie liczne zlecenia. Zastanawiasz się jednak: kiedy w końcu realizacja zlecenia przebiegnie bez konfliktów, nidopowidzeń i zgrzytów? Zawsze musi pójść coś nie tak. Czasami ustalasz ustnie pewne działania z klientem, a później on robi "wielkie oczy". Bywa, że po wykonaniu zdjęć klient ociąga się z wyborem zdjęć, przeciąga niemiłosiernie poprawki, a potem grzebie się z płatnością i chce negocjować cenę. To tylko kilka przykładów, a lista problemów jest bardzo długa. Czy myslałeś aby raz na zawsze zapomnieć o tych problemach lub je co najmniej zminimalizować i mieć święty spokój?

Dla kogo?


  • Jeśli żyjesz z fotografii i chcesz mieć uporządkowaną sferę prawną swojego biznesu. Masz dość szarpania się z dużymi firmami, bo wiesz, że jesteś bez szans.
  • Jeżeli zaczynasz zarabiać na fotografii lub dorabiasz fotografując i masz za sobą pierwsze potknięcia. Sparzyłeś się na pierwszym kliencie, który wycisnął Cię jak cytrynę.
  • Myślisz o zarabianiu na fotografiii nie chcesz zmarnotrawić swojego zapału na walkę z wiatrakami.

  • Koniecznie obejrzyj...





    Program kursu


    WSTĘP


    Materiał wideo. Czas trwania: 60 min.

    Teoria

    1. Prawidłowa forma umowy o świadczenie usług fotograficznych.
    - Czy wystarczy skan podpisanej umowy?
    - Kiedy podpisywać umowę? Na kilka dni przed sesją? Przed samą sesją? Po sesji /wtedy jest znana ostateczna liczba zdjęć/.
    - Czy mail jest dowodem w procesie sądowym?

    2. Podmioty umowy: fotograf i zlecający.
    - Z kim podpisać umowę, szczególnie jeśli podpisujemy umowę z firmą?
    - Jak sprawdzać wiarygodność firmy: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki cywilnej, osoby fizycznej /jednoosobowej działalności gospodarczej/?

    3. Ustalenie sposobu zapłaty wynagrodzenia
    - Czy ustalać wysokość wynagrodzenia przed zleceniem, czy po wykonaniu zdjęć, kiedy wiadomo ile zdjęć fotograf wykonał?
    - Czy i kiedy żądać zaliczki/zadatku?
    - Kiedy zadatek może być szkodliwy dla fotografa?
    - Kiedy wysłać klientowi zdjęcia w pełnej rozdzielczości?

    4. Prawidłowy opis przedmiotu umowy
    - Czy wystarczy wpisać ilość zdjęć?
    - Czy dodatkowy opis jest potrzebny?
    - Jak powinna być opisana forma przekazania dzieła?

    5. Określenie trybu realizacji usługi
    - Jak zabezpieczamy się przed ociąganiem się klienta z wyborem zdjęć?
    - Czy stosować kary umowne za niedotrzymanie terminów?

    6. Prawo autorskie w umowach
    - Czym się różni licencja od przekazania praw autorskich oraz która opcja jest korzystniejsza dla fotografa?
    - Różnice między licencją wyłączną a niewyłączną.
    - Mój klient usunął mój logotyp i publikuje zdjęcia na Facebooku bez podania autorstwa. Co mam zrobić?
    - Przekazałem prawa autorskie klientowi. Czy mogę wykorzystać wykonane podczas sesji zdjęcia w moim portfolio i/lub w ofertach?

    Lekcja 1


    Materiał wideo. Czas trwania: 60 min.

    Teoria + studia przypadku + sesja pytań i odpowiedzi

    1. Prawidłowa forma umowy o świadczenie usług fotograficznych
    - Jakie są bezpieczne sposoby zawierania umów?
    - Jakie konsekwencje może rodzić brak umowy pisemnej?
    - Jak forma zawartej umowy wpływa na prawa autorskie do fotografii?
    - Czy mogę podpisać umowę o dzieło z osobami prywatnymi? Nie chcę zakładać działalności gospodarczej.

    2. Podmioty umowy: fotograf i zlecający
    - Jak opisać strony umowy?
    - Z kim podpisać umowę, zwłaszcza ze strony przedsiębiorstwa aby umowa była ważna?
    - Jakie są pułapki w podpisywaniu umowy ze spółką cywilną?
    - Czy konieczny jest adres fotografa i firmy zawierającej umowę?
    - Czy w umowie podawać adres zameldowania, czy zamieszkania?
    - Czy można podpisać umowę o dzieło z osobą niepełnoletnią?

    3. Ustalenie sposobu zapłaty wynagrodzenia
    - Jak zabezpieczyć się przed brakiem zapłaty?
    - Jak prawidłowo rozdzielić koszty realizacji usługi pomiędzy zlecającego i fotografa?
    - Sprawdzone sposoby na ułożenie płatności.
    - Różnice między zaliczką a zadatkiem.

    4. Radzenie sobie w momentach krytycznych
    - Jak zabezpieczyć w umowie sytuację, w której do sesji nie dochodzi z winy któreś ze stron?
    - Wykonałem zdjęcia dla klientki indywidualnej (prywatne zdjęcia). Klientka zapłaciła zadatek przed sesją i pozostałą kwotę po sesji. Następnie otrzymała zdjęcia drogą mailową. W skład usługi wchodziły wydruki. Po paru dniach klientka stwierdziła, że zdjęcia się jej nie podobają i żąda zwrotu części wpłaconej kwoty. Czy ma prawo do tego?
    - Wykonałem usługę, przedstawiłem zdjęcia klientowi. Wystawiłem fakturę. Klient nie zapłacił. Jak sobie radzić w takiej sytuacji?
    - Czy mam prawo żądać zwiększenia wynagrodzenia po wykonaniu sesji zdjęciowej? Klient uregulował płatność wg pierwotnej umowy.



    Lekcja 2


    Materiał wideo. Czas trwania: 60 min.

    Teoria + studia przypadku + sesja pytań i odpowiedzi

    1. Prawidłowy opis przedmiotu umowy
    - Jak prawidłowo opisać naszą usługę?
    - W jaki sposób i kiedy najlepiej przekazać gotowe fotografie.
    - Wykonałem sesję zdjęciową. W trakcie zdjęć klient poprosił mnie o wykonanie dodatkowych zdjęć nieujętych w umowie. Po sesji klient zakomunikował, że nie podobają mu się dodatkowe zdjęcia i nie zdecyduje się na ich zamówienie. Czy ma prawo do odmowy?

    2. Określenie trybu realizacji usługi fotograficznej
    - Jak uregulować w umowie dokładny sposób i zakres wykonania usługi, by nie narazić się na niekontrolowane zwiększenie zakresu naszej pracy?
    - Jak zabezpieczyć się przed niezadowoleniem klienta z rezultatów naszych prac?
    - Jak ograniczyć ilość poprawek?
    - Jak zapobiec długiemu “milczeniu” klienta?


    Lekcja 3


    Materiał wideo. Czas trwania: 60 min.

    Teoria + studia przypadku + sesja pytań i odpowiedzi

    1. Prawo autorskie w umowach
    - Czy postanowienia dotyczące praw autorskich fotografa muszą znaleźć się w umowie?
    - Przeniesienie praw autorskich i licencja na korzystanie z nich - czym różnią się te umowy? Którą lepiej zawrzeć?
    - Autorskie prawa osobiste - czym są i jak możemy je egzekwować?
    - Czy mogę umieszczać w portfolio zdjęcia, do których prawa przekazałem innemu podmiotowi?
    - Czy muszę mieć zgodę na wykorzystanie logotypu klienta na stronie www w sekcji „moi klienci” lub na sliderze?
    - Wykonałem portretową sesję zdjęciową dziecka, które uległo wypadkowi. Rodzice udostępnili to zdjęcie portretowe newsom. Zdjęcia zostały użyte bez mojej zgody. Portale pobrały te zdjęcia z Facebooka. Czy mam prawo żądać usunięcia lub opłacenie opublikowanych zdjęć?
    - Chcę zatrudnić fotografa, aby fotografować śluby, ja zajmie się promocją i sprzedażą. Jak się zabezpieczyć, abym miał pełne prawa do wykonanych przez zatrudnionego fotografa zdjęć?
    - Wykonałem zdjęcia TFP (Time For Photo) dziewczynie, lecz ona nie trzyma się ustaleń ustnych i publikuje zdjęcia bez podpisu autorstwa. Co mam zrobić?
    - Pracuję na etacie i robię zdjęcia. Czy pracodawca ma prawo do nich?

    2. Wizerunek
    - Czy zawsze muszę uzyskać zgodę na rozpowszechnienie wizerunku od osoby, której wykonuję fotografię?
    - Czy dziecko ma prawo do swojego wizerunku? Czy mogę zdjęcia dziecka użyć bez zgody rodziców?
    - Jakie elementy powinna zawierać zgoda na rozpowszechnienie wizerunku? Czy musi być udzielona na piśmie?
    - Planuję sesję zdjęciową z modelką. Ona nie płaci mi i ja jej również. Na co zwrócić uwagę w umowie jeśli chodzi o wizerunek? Co jest najważniejsze?
    - Pod jakimi warunkami mogę wykorzystać wizerunek fotografowanej osoby np. pary młodej?
    - Czy mam obowiązek zniszczyć album, który klient zareklamował i oddał, ponieważ nie wyraził zgody na publikację wizerunku?
    - Czy klient ma prawo cofnąć zgodę na publikację wizerunku, mimo że wyraził taką zgodę pisemnie?
    - W jakich sytuacjach muszę mieć zgodę na publikację zdjęć z czyimś wizerunkiem? Czy samo fotografowanie kogoś wymaga pozwolenia?

    3. Umowy o wykonanie fotografii ślubnej
    - Na co w szczególności fotograf musi zwrócić uwagę podpisując umowę o wykonanie fotografii ślubnej?
    - Jak poradzić sobie z problemem niezadowolenia klientów z wykonanych zdjęć?
    - Jak podpisać umowę na odległość z parami ślubnymi, aby miały moc prawną.
    - Podpisałem umowę na wykonanie zdjęć ślubnych. Para młoda wpłaciła zadatek, jednak przed datą ślubu zrezygnowała i żąda zwrotu zadatku. Czy ma prawo? - Czy para młoda może żądać obniżenia wynagrodzenia, bo nie podobają im się zdjęcia?

    Jak przebiega kurs?

    ZAPIS
    Sam proces zapisu i płatności za kurs szczegółowo omówiłem w tym materiale wideo. Po zapisie na kurs otrzymasz maila. Potwierdź uczestnictwo klikając w podany link.

    TERMINARZ
    Od razu - Bonus 1.
    23 marca - Dostarczenie wszystkich zmontowanych lekcji.

    O prowadzących

    Weronika Bednarska

    Weronika Bednarska - zdjęcie

    Jest prawnikiem, studentem III roku studiów doktoranckich w Instytucie Prawa Własności Intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prace doktorską, pod czujnym okiem prof. Ewy Nowińskiej, pisze z praw autorskich i dóbr osobistych w mediach społecznościowych.

    Specjalizuję się w prawie autorskim, ochronie danych osobowych i prawie zamówień publicznych. Doświadczenie w procedurach ochrony danych osobowych i prawie e-commerce zdobyła wraz z kolejnymi wdrożeniami u swoich klientów z branży kreatywnej.

    Usługi prawne świadczy w języku polskim, hiszpańskim i angielskim.


    Maryla Bywalec

    Maryla Bywalec - zdjęcie

    Jest aplikantką adwokacką oraz absolwentką studiów prawniczych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Swoją wiedzę z zakresu prawa autorskiego i szeroko pojętego prawa w przemyśle rozrywkowym zdobywała będąc aktywnym członkiem Koła Naukowego Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Śląskiego.

    Brała udział w konferencjach naukowych, warsztatach oraz autorskim projekcie LawArtMorePlease, dzięki któremu wiedza z zakresu prawa autorskiego trafiała do osób z branży kreatywnej. Specjalizuje się w prawie autorskim, a także prawie cywilnym.

    Usługi prawne świadczy w języku polskim, niemieckim i angielskim.


    Jak wygląda omawianie zdjęć?



    Co jeszcze dostanę?

    Bonus wideo 1

    wartości 31zł /odzielnie ten kurs sprzedaje tutaj /
    JAK POWINIEN WYGLĄDAĆ CENNIK?
    Czas trwania: 23 min.

    google adwords dla fotografów kurs

    Bonus wideo nr 2

    wartości 39zł
    PRAWO AUTORSKIE W PYTANICH I ODPOWIEDZIACH
    Czas trwania: 60 min.

    prawo autorskie w pytaniach i odpowiedziach

    Na jakie pytania odpowiada powyższy, bonusowy materiał szkoleniowy?

    - Klient zgodził się na umieszczenie jego portretów biznesowych lub ślubnych w internetowym portfolio fotografa w zamian za RABAT. Jest to napisane np. w mailu. Czy w tej sytuacji może cofnąć zgodę (czy to nie jest rodzaj zapłaty za pozowanie?) Jeśli może cofnąć, to czy powinien najpierw zwrócić kwotę rabatu?

    - Czy gdy osoba uzyska od nas rabat na zdjęcia w zamian za zgodę na rozpowszechniania wizerunku to czy potem może odwołać tę zgodę?

    - Czy klient, którego wizerunek jest umieszczony w internecie bez jego zgody ma prawo od razu wystąpić do sądu, czy powinien najpierw zwrócić się do fotografa o usunięcie? To samo pytanie dotyczy LOGO użytego na stronie bez zgody?
    - Sesja portretowa pracowników firmy X, na neutralnym tle. Czy potrzebuję zarówno zgody firmy X (Zlecającego), jak i pracownika? Czy wystarczy tylko zgoda pracownika?

    - Klient wyraża zgodę na użycie jego wizerunku w internetowym portfolio fotografa podpisując z nim umowę, a zatem ZANIM ZOBACZY ZDJĘCIA. Czy taka zgoda jest ważna? A gdy zgodę w umowie wyraża Firma (pracodawca), a potem, po sesji jest osobna zgoda pracowników, których wizerunki pokazujemy?

    - Zgoda na pokazanie zdjęć. Czy muszę mieć zgodę na pokazanie na swojej stronie www zdjęć wnętrz wykonanych na zlecenie np. hostelu. Bez ludzi? A zdjęć wnętrz i architektury wykonanych samemu, nie na zlecenie?

    - Odpowiedzialność Państwa Młodych w sytuacji, gdy ktoś z gości zniszczy sprzęt fotografa. Czy taki zapis ma sens, żeby niepotrzebnie wzywać policji? Zamawiający zobowiązuje się do pokrycia szkody Wykonawcy, polegającej na uszkodzeniu lub utracie sprzętu fotograficznego Wykonawcy, która ewentualnie zostanie poniesiona podczas realizacji zlecenia, spowodowanej przez Zamawiającego lub uczestników uroczystości.

    - Prawa zależne: czy można wyrazić zgodę na wykonanie przez klienta tylko wybranych praw zależnych (np. tylko kadrowanie, zmiana rozmiaru i nakładanie tekstu)?

    - Czy zapis narzucony przez dział prawny klienta: ,,Zamawiający nabywa pełne prawo do korzystania ze zdjęć na WSZELKICH polach eksploatacji, w tym m. in. a) b) i c) jest prawidłowy? Czy to oznacza, że tak naprawdę klient może korzystać tylko w ramach tych a, b i c)?

    - Czy kwota wynagrodzenia za pozowanie może być dowolna?

    - Czy można użyć sformułowania "fotograf może użyć zdjęcia do...." zamiast wymieniać pola eksploatacji?

    - Czy można bez żadnych przeciwwskazań fotografować dowolne osoby na ulicy? mam tu na myśli fotografię streetową, bo do publikacji tych zdjęć wiadome że zgoda musi być osób fotografowanych?

    - Czas fotografowania. Jak zabezpieczyć się przed przeciąganiem czasu trwania sesji zdjęciowej klienta?

    - Czy wystarczy aby klient podpisał nie umowę tylko jednostronny dokument "Warunki świadczenia usług"?

    - Jak podpisać umowę na odległość z parami ślubnymi, aby miały moc prawną.

    100% gwarancja satysfakcji

    Jeśli w jakimkolwiek momencie stwierdzisz, że kurs nie jest dla Ciebie zwrócę Ci Twoją inwestycję. Masz na to 100 dni.



    Opinie




    Wiecej opinii...

    Wybierz swój kurs

    Jeżeli potrafisz samodzielnie ocenić efekty swojej pracy to wybierz KURS WIDEO. To najbardziej ekonomiczne rozwiazanie dla dobrze zorganizowanych osób.

    Jeśli chcesz abyśmy Cibie jeszcze bardziej zmotywowali i postępy Twojej pracy oceniali na bieżąco podczas spotkań online to wybierz KURS ONLINE. Możesz również oceniać efekty innych uczestników i czerpać z tego inspiracje.


    KURS
    WIDEO
    KURS
    ONLINE
    Bonus 1. wartości 31zł
    Bonus 2. wartości 39zł
    Materiały
    wideo 4h
    Grupowe omówienie
    prac online do 12h
    Tylko 3h
    Rabat
    Inwestujesz
    334 zł 264zł
    584 zł 514zł
    Oszczędzasz
    70 zł
    70 zł
    Zapisz mnie
    Zapisz mnie


    PS Może to zabrzmi dziwnie, ale nie stać Cię na odrzucenie pomocy w postaci tego szkolenia. Jest to tańsze rozwiązanie niż odzyskwanie kilku tysięcy złotych przez 2 lata od dużego klienta po popełnieniu szeregu błędów w umowie.

    PPS Pamietaj, że w każdej chwili możesz zrezygnować, a ja zwrócę Ci inwestycję.



    Zapraszam!


    Szymon Zduńczyk
    Agencja Foto Oko
    Ul. Porębskiego 68/7
    80-180 Gdańsk



    Siedzieli w milczeniu. Pomiędzy nimi w popielniczce tlił się niedopałek papierosa znanej rosyjskiej marki. W tle cicho rozbrzmiewała muzyka z lokalnego radia. Filip zamyślił się głęboko. - Jak się sprawy mają? – stwierdził po chwili. Siedzący naprzeciwko niego fotograf amator bacznie obserwował unoszący się z popielniczki dym. Po chwili odezwał się, patrząc na swoje okulary, które trzymał w dłoniach.

    - Klient usunął znak wodny i opublikował zdjęcie na swojej stronie...

    Przed chwilą sam widziałem. Nawet się nie zdenerwowałem, chyba nie mam na to siły. - A zapłacił Ci w końcu za te zdjęcia? - Filip dyskretnie zerkał na twarz przyjaciela. Niestety, była jak kartka papieru – nie wyrażała żadnej emocji. - Zapłacił, ale ile było z tym zachodu to długo opowiadać – żachnął się Karol – prosił o dodatkowe zdjęcia, potem stwierdził, że mu się nie podobają i ostatecznie z nich zrezygnował. Rozumiesz?

    Klient prosił o dodatkowe zdjęcia, a potem ich nie kupił.

    Straciłem 2 dni z życia. - Powinieneś się jakoś zabezpieczyć przez takimi zwrotami akcji. A co z tym chłopakiem w końcu? - Tym z urodzin? Sprawa wydawała się prosta. Zrobiłem zdjęcia, dostałem

    zgodę na wykorzystanie wizerunku na zdjęciu

    i chciałem wykorzystać te fotografie w moim portfolio. Myślałem, że to logiczne, w końcu to moje zdjęcia. Okazało się, że rodzice chłopaka nie wyrażają zgody na publikowanie jego wizerunku. Umowę o dzieło podpisywałem z chłopakiem, ale nie wiedziałem, że jest niepełnoletni. Miał dowód, ale tymczasowy – Karol spochmurniał. - Oj nie masz szczęścia do tych zleceń. Gdyby nie to, że mi to opowiadasz, to nawet bym nie wpadł na rozmyślanie nad takimi sprawami — Filip jeszcze nie widział Karola tak przygnębionego. Na chwilę pomiędzy nimi zapanowała niezręczna cisza. Trzydziestodwulatek zamyślił się chwilę nad losem rozmówcy. - Te doświadczenia są cenne. Dzięki temu to nowe zlecenie fotograficzne powinno pójść zdecydowanie lepiej. Karol popatrzył na niego spod byka. - To z tą firmą? - spytał smutno? Daj spokój. Przecież ja nawet nie wiem

    z kim w firmie podpisać umowę fotograficzną

    A co dopiero mówić o innych aspektach. - To chyba najmniejszy problem, dowiedz się, kto jest najważniejszy – zażartował niepewnie kolega. - Jasne, tylko ja nie wiem, kto jest najważniejszy. Filip ja nie mam pojęcia, jak się w to wpakowałem. Cieszyłem się na to zlecenie a teraz? Panika. - Przynajmniej wiesz,

    Kiedy podpisywać umowę fotograficzną.

    - Zawsze – odpowiedział Karol. Uśmiechnęli się oboje. Atmosfera zrobiła się trochę lżejsza. - W sumie racja — dodał — Z każdym zleceniem jest trochę łatwiej, bo można się przez pewnymi rzeczami uchronić. - Dokładnie o to mi chodziło! - ucieszył się Filip – słuchaj, moja Baśka kiedyś interesowała się prawem. Być może będzie mogła nam pomóc w

    problemie z umową fotograficzną.

    - Pod latarnią najciemniej! - widać było gołym okiem, jak na twarz Karola wracają kolory. Że też wcześniej nie pomyślał o Baśce! Nagle z przyjemnością stwierdził, że to wszystko nie jest takie straszne, szczególnie wtedy, gdy ma się wsparcie kogoś, kto zna się na

    prawie autorskim w fotografii.

    Panowie wzięli po łyku lekko wygazowanego piwa. - Nic nie obiecuję, ale dziewczyna zna się na rzeczy. Może nie będzie tak źle i podpowie też, jak rozwikłać sprawę

    kradzieży zdjęć na portalu społecznościowym.

    - W sumie widziałem tylko na stronie www, ale pewnie ten buc opublikował zdjęcia wszędzie, gdzie się da. Zrobiłem już zrzuty ekranu. Nigdy nie wiadomo, jak się zachowa, gdy poproszę o usunięcie fotografii. Słyszałem kiedyś o takim przypadku, że w gazetce szkolnej opublikowano zdjęcie zrobione przez lokalnego artystę, podpisane jako praca siostrzenicy wicedyrektorki. Autor poszedł z tym do gazety, a w międzyczasie redaktor zmienił pozostały nakład, jakieś 30 sztuk, a resztę gazetek zniszczył. Bał się, że będzie za to odpowiadał. Ostatecznie nie było żadnego dowodu, nie wiem, czy to prawda, ale to są sprawy dla mądrzejszej głowy niż moja... - Ciekawa sprawa, choć trochę inna niż twoja. Dobrze, że masz dowód na

    nielegalne wykorzystanie Twojej fotografii.

    - Byłem przygotowany na to, że mogą mi ukraść zdjęcie. Nie pomyślałem, że sam sobie zrobię krzywdę w postaci

    błędów prawnych w umowie fotograficznej...

    - Człowiek uczy się na błędach – Filip zamyślił się chwilę. Wracając do tego nieletniego chłopaka, skoro on Cię wynajął, a nie jego rodzice, to może jest na to jakiś sposób, żeby tę nieprzyjemną sytuację odkręcić.

    Czy można podpisać umowę o dzieło z osobą niepełnoletnią?

    - Na to pytanie Ci nie odpowiem, nie wiem też, czy można wycofać zgodę na publikowanie wizerunku tym bardziej, jeśli podpisał odpowiedni dokument. Nic wielkiego na szczęście się nie stało, po prostu nie mogę opublikować tych zdjęć na swojej stronie internetowej. - Kto by pomyślał, że chcąc fotografować będziesz miał tyle wspólnego z prawem? - zaśmiał się Filip. - Na pewno nie pomyślałem o tym ja – Karol uśmiechnął się lekko – wygląda na to, że fotografowanie w pewnych momentach przypomina trochę chodzenie po lodzie. Warto się do tego dobrze przygotować. - I wszędzie można spotkać złodzieja. Złodziej fotografii, kto by pomyślał. Teraz to nawet nie wiadomo czy warto

    podpisywać swoje zdjęcie znakiem wodnym.

    Po co, skoro mogą to usunąć w każdej chwili i w żaden sposób to nie chroni zdjęcia? - Może mimo wszystko to jest zabezpieczenie przed kradzieżą zdjęcia, chociaż, co ja tam wiem – machnął ręką Karol. Omal nie strącił popielniczki z niedopałkiem, który dawno przestał dymić. Nagle Filip wybuchnął głośnym śmiechem. - A pamiętasz – zwrócił się do przyjaciela – jak robiłeś zdjęcia modelce i ona twierdziła, że należy jej się o 25 zdjęć więcej, bo ten sam kadr w kolorze i czerni oraz bieli liczyła jako jedno zdjęcie? - A jakże! Tłumaczyłem jej, że w umowie fotograficznej mamy wpisaną ilość zdjęć a ona twierdziła, że powinny być szczegółowo opisane. I okazało się, że po części miała rację. To była taka pokręcona historia. Przecież ta kobieta po pierwszych zdjęciach zapadła się pod ziemię!

    - Klient ociąga się z wybraniem zdjęć a potem nie chce płacić

    Tak chyba można to w skrócie opisać. Fakt, było zabawnie, bo to była klientka, z którą miałem najwięcej problemów a okazało się, że ostatecznie była zdjęciami zachwycona i polecała moje fotograficzne usługi znajomym. Okazało się, że tak się ociągała, bo się we mnie zakochała. Kiedyś nawet zaprosiła na ciastko. Chyba każde z nas pamięta tę współpracę inaczej – Karol dopił resztkę piwa. - Dowiedz się,

    jakie prawa i obowiązki ma autor zdjęcia.

    Mam dziwne przeczucie, że może Ci się to przydać w przyszłości. A z Baśką porozmawiam, zobaczymy, co powie. Może nawet dostaniesz jakieś odszkodowanie za nielegalne wykorzystywanie Twoich zdjęć? - Filip rozglądał się za kelnerką, która miała podejść do nich z rachunkiem. - To nie byłoby takie złe rozwiązanie – stwierdził Karol szukając portfela w kurtce – jeszcze może się okaże, że wszystko skończy się lepiej, niż przypuszczam. A do nowego zlecenia fotograficznego dobrze się przygotuję.